Veelgestelde vragen

Wat houdt modereren precies in?

Op het web betekent moderatie (moderating/modereren) het checken van reacties van lezers, klanten of bezoekers. Berichten die bezoekers op jouw forum plaatsen worden op inhoud gecontroleerd, volgens jouw huisregels en de algemene regels ten aanzien van discriminatie. Dat wil zeggen, dat als er teksten in staan die tegen de regels zijn, deze verwijderd (of aangepast) worden.Van oudsher heeft een moderator overigens een iets andere functie: hij is de leider van de discussie en poneert dus ook nog stellingen om de discussie aan te scherpen. Dan doen wij online ook, maar dan noemen wij het discussieleiding.
 

Waarom modereren?

Jouw merk heeft een goede reputatie en. Je wilt je site vrijhouden van uitingen die niet bij het imago en identiteit horen. Maar online discussies gaan er soms fel aan toe. De moderator is door onszelf opgeleid om net als een scheidsrechter vaak snelle afwegingen te maken. Waar ligt de grens, wat is de context, wie is de afzender? Sommige reageerders zijn moedwillige onruststokers, ook wel trolls genaamd. Wil je die op je site een platform geven? Daarnaast verstoren ongewenste reacties de discussie, net als steeds herhaalde stellingen. En voor meelezers is het wel zo aantrekkelijk om lekker snel te kunnen scannen zonder dit soort vervuiling.

Wat zijn de voordelen van moderatie voor mijn bedrijf?

  • Bezoek en bezoekfrequentie verhoogt: mensen komen regelmatig terug om discussies te volgen en nieuwe reacties te geven. Tevens trekken interactieve sites meer bezoekers.
  • Je krijgt eenvoudig toegang tot nieuws en ideeën van klanten en lezers. Allemaal zaken waar je direct je voordeel mee kunt doen, door bijvoorbeeld door introductie van nieuwe diensten of het benutten van exclusief nieuws.
  • Moderatie geeft je mogelijkheid tot extra contactmomenten met klanten. Wij adviseren je graag over mogelijkheden die het beste bij jouw bedrijf of merk passen.
  • Bijzondere en gepersonaliseerde marketingacties kunnen nu eenvoudig uitgevoerd worden zonder dat jouw organisatie een overload aan werk krijgt.
  • Met een eigen interactief platform kun je veel alerter inspelen op positieve en kritische reacties en meningen, mensen gaan hiervoor dan immers minder naar andere fora.
  •  

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een systeem?

Wat wij bij al onze klanten hebben gezien is dat men bij de aanschaf van een moderatie-/reageerplatform vooral let op de voorkant: hoe ziet het er voor de lezers uit? Dat moet mooi zijn, maar minstens zo belangrijk is de achterkant. De moderator moet honderden reacties per uur kunnen modereren en een goed systeem is in dat geval onmisbaar.

Kun je moderatie ook automatiseren?

Jazeker! Slimme software kan lezen en leren. Hierdoor kan 50 tot 60% van de reacties automatisch worden gemodereerd. Wij werken samen met bureaus die dit hebben ontwikkeld. Dit scheelt ons een hoop werk en jou een hoop kosten aan de handmatige moderatie..

Is modereren censuur?

Vroeg of laat is er altijd wel iemand die “Censuur!” roept, wanneer zijn/haar reactie niet wordt geplaatst. Moderatie is geen censuur. Jij als sitebeheerder hebt huisregels waar de moderator zich aan dient te houden. Jouw site is dus geen openbare plek waar alles maar gezegd moet kunnen worden.

Vinden mijn lezers het wel fijn dat hun reacties worden gecontroleerd?

Wanneer het voor iedere reageerder duidelijk is welke spelregels jij stelt aan een reactie, kan hij of zij de keuze maken om deel te nemen aan de discussie. Belangrijk is daarbij wel om te handelen naar de regels die je hebt opgesteld. Zo wordt jouw community zuiver en dit zal de gebruikerservaring van lezers ten goede komen. Bovendien zorgt een goede moderator voor een betere sfeer, omdat scheldpartijen en andere onfatsoenlijke uitingen worden voorkomen.

Wat is een moderator?

In de ruime zin van het woord is een moderator een beheerder van het platform die de reacties checkt. Voor hobbymatige sites is dat vaak een lid van de community, maar professionele organisaties vragen professionele en aantoonbaar onafhankelijke moderators. Wij leiden zelf onze moderators op en zij blijven door middel van regelmatige toetsen op constant hoog niveau inzetbaar.

Ja zeg, die moderator is hartstikke rechts!

Iedereen heeft een eigen mening, van journalist tot moderator. Maar tijdens het werk hanteren de moderators de huisregels als basis voor de checks en is daarmee volkomen objectief. Wanneer een reactie wordt verwijderd, zal dat altijd zijn vanwege een huisregel en nooit om persoonlijke motieven van de moderator. Ook naar reageerders handelen alle moderators objectief. Wanneer een reageerder geweigerd wordt, is dat ook te allen tijde vanwege stelselmatige overtreding van de huisregels.

Welke eisen stelt NoviaFacts Online aan een moderator?

De belangrijkste vereisten om moderator te kunnen worden, zijn onder meer:
  • minimaal HBO/WO-studerend of afgestudeerd
  • een brede algemene ontwikkeling
  • affiniteit met nieuws en de samenleving
  • een goede scheiding tussen objectief beoordelen en eigen mening
  • slagen voor onze snelleestest
Schuiven naar boven